توضیحات:

شوره سر پوسته‌پوسته‌های سفید رنگی است که در اثر جمع شدن سلول‌های مرده پوست در موها ایجاد می‌شود. در واقع سلول‌های مرده پوست شروع به ریزش کرده و در اثر این اتفاق شوره سر ایجاد می‌شود. این حالت معمولا بی‌ضرر است و با عوارضی همراه نیست. اما ممکن است گاهی با خارش همراه شود. احتمال وقوع شوره سر در هر فردی با هر سنی وجود دارد. اما معمولا جوانان و افراد میان‌سال بیش از دیگران با این موضوع درگیر هستند. این وضعیت دارای شدت‌های مختلفی بوده و ممکن است خشک یا چرب باشد.

بهداشت ضعیف نمی‌تواند عاملی برای تشدید یا ایجاد شوره سر باشد. اما معمولا زمانی که فرد موهای خود را به‌طور مرتب شانه نزده یا آن‌ها را نمی‌شوید، شوره‌ها بیشتر به چشم می‌آیند. عوامل دیگر نظیر سن افراد، شرایط آب و هوایی، استرس افراد، شرایط سلامتی و برخی بیماری‌ها، شیوه مراقبت از موهاو کیفیت محصولات مراقبتی مو می‌تواند باعث تشدید شوره سر شود.

انواع شوره سر

شوره خشک:

معمول ترین نوع شوره است ومعمولا در  زمستان تشدید میشود.

زیرا سرد و گرم شدن محیط می‌تواند پوست سر شما را خشک کند. علاوه بر این شستن مداوم موها با آب داغ نیز می‌تواند از دلایل ایجاد شوره خشک باشد. پوسته‌های شوره خشک معمولا سفید و ریز هستند و ممکن است باعث ایجاد خارش خفیف شوند.

برای کمک به جلوگیری از بروز شوره خشک می‌توانید از شامپوهای مرطوب‌کننده استفاده کنید. درمان‌های خانگی نظیر ماساژ پوست سر با روغن نارگیل نیز باعث تسکین خارش شده و از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند.

شوره چرب:

 

در زیر سطح پوست شما غدد تولیدکننده سبوم وجود دارند. سبوم ماده‌ای روغنی است که به مرطوب‌سازی و محافظت از پوست کمک می‌کند. زمانی که سبوم تولیدشده توسط این غدد چربی زیاد شود پوست سر شما چرب خواهد شد. این چربی اضافه می‌تواند باعث تحریک پوست سر و ایجاد شوره‌های پوست‌پوستی شود. پوسته‌های این شوره معمولا بزرگ‌تر از شوره خشک است و ممکن است حالتی روغنی داشته باشد. همچنین این پوسته‌ها رنگ زردتری دارند.

دلایل ایجاد شوره سر:

اگزمای سبورئیک:

افرادی که به درماتیت سبورئیک مبتلا شده‌اند، پوستی چرب و تحریک‌شده دارند و به همین دلیل احتمال ابتلا به شوره سر در آن‌ها بالا است. پوست این افراد معمولا قرمز، چرب و پوشیده از پوسته‌پوسته‌های سفید و زرد است. توجه کنید که در این مورد شوره مو تنها در موهای سر پیدا نمی‌شود. ممکن است در موهای پشت گوش، ابروها، سینه و دیگر قسمت‌های پوشیده از موی بدن نیز شوره دیده میشود.

بیماری های زمینه ای:

یکی دیگر از عوامل شوره سر بیماری های زمینه ای ست.

بیماری‌هایی نظیر پارکینسون و صرع می‌تواند از دلایل ایجاد شوره سر باشد. همچنین موارد دیگری مثل  مصرف الکل، افسردگی، اختلالات اشتها یا اضافه‌وزن و سکته‌های مغزی و قلبی می‌تواند از دلایل بروز شوره سر باشد.

شوره سر ناشی از قارچ:

بر روی پوست سر این افراد معمولا قارچی به نام مالاسزیا دیده میشود که از چربی پوست تغذیه می‌کند. این قارج  برای افراد معمولی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما در بعضی افراد با بیماری‌ها یا شرایط خاص باعث تحریک پوست شده و با ترکیب با چربی پوست سر شوره را ایجاد می‌کند.

شامپو یا محصولات مراقبتی ناسازگار بامو:

زمان انتخاب شامپو یا دیگر محصولات مراقبتی علاوه بر نوع موی سر باید مشخصات پوست خود را نیز در نظر بگیرید. چراکه ممکن است برخی محصولات با پوست سر شما سازگاری نداشته و باعث تحریک آن و درنهایت ایجاد شوره شوند. استفاده از شامپوهای سبک، ملایم و غیر دارویی پوست را تحریک نکرده و احتمال بروز شوره سر را کاهش می‌دهد.  اما چیزی که مشخص است این است که تعداد دفعات موردنیاز برای شست‌وشوی موها در افراد مختلف متفاوت است. همچنین شست‌وشوی مداوم موها معمولا مفید خواهد بود.

شانه نکردن موها به صورت مداوم

مخمرها

خشک شدن پوست سر

بیماری های پوستی

افزایش سن و عوامل هورمونی

رژیم و تغذیه نامناسب

روش های درمان شوره سر چیست؟

  • شانه کردن مرتب موها
  • کنترل استرس
  • اجتناب از مواد شیمیایی و ناسازگار با موها
  • شست و شوی منظم موها
  • استفاده از شامپوهای مناسب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *