ریزش مو

درباره ریزش مو بدانیم…

دلایل ریزش مو
علت ریزش مو در افراد مختلف چیست؟
ریزش مو با افزایش سن یک امر طبیعی است. دلایل مختلفی از جمله تغییرات ایجاد شده در الگوی زندگی، رژیم‌های غذایی و استرس، ریزش مو در برخی از افراد (به خصوص آقایان) از سنین پایین‌تری شروع می‌شود که این مسئله ممکن است برای برخی از افراد ترسناک باشد.
اما ترسناک تر از ریزش موی زودهنگام، ریزش موی ناگهانی است! یعنی فردی که تا چند وقت پیش هیچ مشکلی از نظر ریزش مو نداشته، در یک بازه‌ی زمانی کوتاه و به طور ناگهانی یک قسمت یا همه‌ی موی سر او دچار ریزش می‌شود. با ما همراه باشید تا دلایل ریزش مو را بدانیم…
به طور کلی، ریزش روزانه حداکثر ۱۰۰ تار مو در انسان طبیعی در نظر گرفته می‌شود. این ریزش مو بیشتر در هنگام شانه کردن موها، استحمام یا زمان خواب اتفاق می‌افتد. در یک فرد جوان، همزمان با ریزش یک تار مو، با فعالیت فولیکول‌های مو، تار موی جدید در همان محل جایگزین می‌شود. در واقع به طور طبیعی بین ریزش مو و رویش مو، یک تعادل وجود دارد. بنابراین کچلی و طاسی در افراد جوان به طور معمول دیده نمی‌شود.
با افزایش سن به دلایل فیزیولوژیکی و ژنتیکی، تعادل بین ریزش و رویش به هم خورده و بسیاری از افراد دچار طاسی‌های کم تا شدید می‌شوند. اکثر طاسی‌ها از نوع ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه یا آلوپسی آندروژنی هستند. به شکل طاسی ریزش موی ژنتیکی هم می‌گویند.
پس به طور کلی همه‌ی ما ریزش مو داریم؛ منتها موهای ریخته شده جایگزین می‌شوند. وقتی تعادل بین ریزش و رویش موها به هم بخورد، می‌گوییم فرد به ریزش مو مبتلا است.
ریزش موی ناگهانی چیست؟
به طور کلی ریزش مو در آقایان بیشتر از خانمهاست.اما این مسئله در بین خانمها هم شایع است.طوری که میتوان گفت حدود 37 درصد خانمهای زیر 50 سال دچار ریزش مو میشوند.
روند ریزش مو به صورت تدریجی یا ناگهانی میباشد.اگر ریزش مو تدریجی باشد فرد در مقایسه با قبل از حجم موهای خود تشخیص میدهد و میتواند جلوی ریزش آن را بگیرد اما اگر به صورت ناگهانی باشد در یک بازه ی زمانی کوتاه شروع میشود و فرد به سرعت دچار طاسی و کچلی میشود.
شایع ترین علل ریزش مو:
1 آلوپسی آندروژنی:معمولا به صورت تدریجی رخ میدهد اما میتواند از دلایل ریزش موی ناگهانی هم باشد.در این نوع طاسی/عوامل هورمونی و ژنتیکی هم تاثیرگذار است.
2 عوامل ژنتیکی:اگر سابقه ریزش مو و طاسی در بین پدر/عمو/دایی و دیگر اقوام وجود داشته باشد بی شک شماهم از این امر مستثنی نمیشوید و دچار طاسی و ریزش مو میشوید.
3 عوامل هورمونی:هورمون تستوسترون و دی هیدروتستوسترون هم در مردان و هم در زنان وجود دارد اما مقدار آن در آقایان بیشتر است.
افزایش سطح این هورمون‌ها در بدن هر فرد نسبت به حالت عادی برای او، با افزایش میزان ریزش مو در ارتباط است. به همین دلیل درخواست آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون‌ها یکی از اقدامات در بررسی علت ریزش مو ناگهانی است.
4 رژیم غذایی نامناسب:ساخت تارهای جدید مو در فولیکول های مو اتفاق میفتد.برای این کار به مواد مختلفی نیاز است که کمبود این مواد باعث ریزش مو میشوند.
شاید بارها شنیده باشید که شخصی در اثر رژیم غذایی نامناسب دچار ریزش شدید موشده باشد.
جنس تارهای مو پروتئینی است به همین دلیل کمبود پروتئین در بدن باعث ریزش موها میشود .پس باید مواد پروتئینی بدن را تامین کنیم که در (گوشت/مرغ/تخم مرغ/حبوبات/و لبنیات)وجود دارد.
ویتامین های دیگری که برای جلوگیری از رشد مو وجود دارد ازجمله ویتامین ب و بخصوص بیوتین و نیاسین که در اکثر شامپوها و تقویت کننده ها وجود دارد.همچنین وجود برخی مواد معدنی در فرآیند ساخت تارهای مو ضروری است.این مواد شامل کلسیم/آهن/زینک میباشد که به صورت قرص و شربت از داروخانه ها میشود تهیه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *